پیانو دیجیتال یا آکوستیک؟ مسئله این است!!


همیشه برای خرید پیانو این سوال مطرح است که پیانوی آکوستیک بهتر است یا پیانوی دیجیتال؟ تفاوت صداهایشان چگونه است؟ کیفیت ساخت کدامیک بهتر است؟ کدامیک مقرون به صرفه است؟ برای شروع یادگیری پیانو ، کدامیک مناسب تر است ؟ متاسفانه امروزه با وجود نرخ بالای ارز و به مراتب قیمت بالای ساز های وارداتی ، خرید پیانوی آکوستیک بسیار مشکل شده است ، در نتیجه بازار خرید و فروش پیانو های دیجیتال بسیار گرم است. در حال حاضر شرکت های متفاوتی در سراسر جهان در حال ساخت و عرضه پیانوهای آکوستیک و دیجیتال می باشند که با هم به رقابت می پردازند. اما مسئله اصلی این است که ، چگونه و بر چه اساسی مناسب ترین پیانو را انتخاب کنیم؟ ما امیدواریم که با این نوشتار ، بتوانیم شما را در شناخت و خرید پیانو کمک کنیم.

هدف از تولید پیانوی دیجیتال

امروزه اکثر مردم در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند ، و این بدان معناست که نمی توان در خانه از صداهای بلند استفاده کرد. کنترل بلندی صدای پیانو آکوستیک امری دشوار است که این خود یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از پیانو آکوستیک در آپارتمان است. ( البته این مشکل تا حدی با استفاده از سیستم silent برطرف می شود ) ؛ حمل پیانوهای آکوستیک به طبقات بالا به دلیل وزن بسیار زیاد آن بسیار دشوار است و بعد از هر جا به جایی نیاز به کوک شدن دارد. به یاد داشته باشید که همواره یکی از مهم ترین عوامل، قیمت کالاست. پیانو آکوستیک از هزاران قطعه مختلف ساخته شده است که فرایند تولید صدا را به صورت مکانیکی و آکوستیک انجام می دهد. مهندسی و ساخت این کالا زمان بر بوده و هزینه زیادی دارد که در نهایت به قیمت بالای محصول می انجامد. اما پیانو های دیجیتال قابلیت تنظیم صدا و حتی قابلیت استفاده از هدفون را دارند و چون وزن بسیار کمتری دارند ، حمل آنها ساده تر بوده و نیاز به کوک شدن هم ندارند و چون فرایند تولید صدا به صورت الکتریکی انجام می شود ، ساخت قطعات آن سریع تر و با هزینه کمتری بوده و در نهایت قیمت پایین تری دارند؛ حال چندین سوال در ذهن ایجاد می شود که به آن ها می پردازیم.

1 – آیا هر پیانوی آکوستیکی از پیانوی دیجیتال بهتر است؟

خیر. برخی از پیانو های آکوستیک نامعتبر می توانند برای شما مشکل ساز باشند. عمده ترین این مشکلات عدم توانایی ساز در نگه داشتن کوک است. اگر شما مبتدی هستید و اطلاعات کافی در رابطه با پیانو ندارید، از خرید پیانو آکوستیک دست دوم خودداری کنید. مطمئنا پیانوی آکوستیک ارزش بیشتری نسبت به پیانوی دیجیتال دارد اما وقتی صحبت از برند های نامعتبر و یا دست دوم بودن ساز به میان می آید و بودجه شما برای خرید محدود است ، بهتر است که ریسک نکنید و پیانوی دیجیتال بخرید. پیانوهای دیجیتال برای افرادی که بودجه کمی دارند و مبتدی هستند و همچنین افرادی که حتی بودجه لازم را در اختیار دارند ولی به دنبال آهنگسازی و ضبط موزیک هستند ، بهترین گزینه است.

2 – آیا استفاده از پیانوهای دیجیتال در مراحل پیشرفته توصیه می شود؟
این مورد نیز به چند عامل بستگی دارد؛ اگر قدرت خرید پیانوی آکوستیک را ندارید، پیانوهای دیجیتال می توانند پاسخگوی نیاز شما باشند اما تنها مسئله حسی است که نوازنده نیاز به درک آن دارد، اینکه چکونه با پیانوی آکوستیک حالت های مختلف صدا را تولید کند زیرا در پیانو آکوستیک صدا به صورت کاملا طبیعی ایجاد می شود اما چون این صداها به صورت ضبط شده در پیانوی دیجیتال وجود دارد ، القای کامل این حالت ها بسیار مشکل و در مواردی نا ممکن است.

3 – آیا استفاده از پیانوی دیجیتال فرم دست را خراب می کند؟
خیر. کلاویه، کلاویه است، چه پیانو آکوستیک باشد چه دیجیتال. متاسفانه در ایران روش های مختلفی برای فروش اجباری پیانوی آکوستیک به خریدار وجود دارد که این مورد یکی از این روش هاست.فرم دست و انگشت گذاری به نحوه ی تدریس استاد و میزان دقت هنرجو بستگی دارد نه به دیجیتال یا آکوستیک بودن ساز.
4 – برای شروع یادگیری پیانو ، کدامیک مناسب است؟ آکوستیک یا دیجیتال ؟

با توجه به موارد گفته شده ، جواب این سوال فقط به میزان بودجه شما بستگی دارد.در نهایت با هر دو مدل می توان پیانو نواختن را آموخت و درجات عالی رسید. اگر شما توانایی خرید با قیمت بالا را دارید ، با شناخت کامل ساز مورد نظر حتما آکوستیک را انتخاب کنید. حال اگر توانایی خرید را دارید اما مواردی چون قابلیت کنترل صدا ، سهولت در حمل و نقل ، یا هدف ساخت و ضبط موزیک را دارید ، به سراغ پیانوهای دیجیتال مدل بالا بروید.

حرف آخر

اگر بودجه شما کم است:
چه تازه می خواهید شروع کنید و چه در میانه راه آموزش هستید ، با تحقیق و شناخت لازم از مدل های مختلف ، پیانو دیجیتال را انتخاب کنید.

اگر بودجه شما متوسط است:
اگر تازه کار هستید به شما توصیه می شود که پیانوی دیجیتال را انتخاب کنید و حتی سمت ساز های آکوستیک دست دوم یا ناشناخته نروید ، ولی اگر اطلاعات کافی در رابطه با برند های مختلف و نحوه تشخیص سلامت ساز دارید ، می توانید پیانوی آکوستیک را برگزینید.

اگر بودجه شما قابل توجه است:
فرقی نمی کند که تازه کار هستید یا نه ، بین سازهای مطرح و با کیفیت ، بر اساس نیاز خود و هدفی که دارید ، انتخاب کنید و معیارهایی مانند وزن و کنترل بلندی صدا و شرایط نگهداری و قابلیت های ساز را در نظر بگیرید.


دیدگاه خود را بنویسید